Poruchy v učení se projevují při osvojování čtení, psaní a počítání. Tyto obtíže jsou individuálního rázu a příčinou je dysfunkce centrální nervové soustavy.
Někdy si je však rodiče a učitelé nemusejí u dítěte uvědomovat a považují dítě za nepozorné, lenivé, nebo dokonce hloupé.
Dyslexie
Dyslexie postihuje základní znaky čtenářského výkonu, a to rychlost, správnost, techniku čtení a porozumění čtenému textu.
Je nejznámějším pojmem z celé skupiny poruch učení.
Slovo dyslexie je odvozeno z řeckého „lexis“, což znamená slovní vyjadřování, řeč, jazyk, a předpony „dys-“, která naznačuje, že něco je nedokonalé, porušené, nepatřičné.
Nejčastější chyby
- vypouštění písmen
- přidávání písmen
- absolutně nečitelná slova či písmena
- zaměňování písmen (klika - kilka)
- zaměňování akusticky podobných písmen (g - k, v - f)
- zrcadlové nebo obrácené psaní písmen (d = p, M = W)
- zaměňování slov za slova úplně jiná
- nesprávné psaní čísel
Dysgrafie
Dysgrafie je porucha psaní, která postihuje grafickou stránku písemného projevu, tj. čitelnost a úpravu.
Podstatné je, že tato porucha žádným způsobem neovlivňuje intelekt. Velmi často je spojená s dyslexií.
Projevy
- pomalé tempo
- časté chyby v opisu, přepisu a diktátu
- časté přestávky
Dysortografie
Dysortografie postihuje pravopis ve dvou oblastech. Projevuje se zvýšeným počtem specifických dysortografických chyb a kromě toho obtížemi při osvojování gramatického učiva a aplikaci gramatických jevů.
Důsledky
- nezvládnutí krátkých časových úseků
- obtíže u cizího jazyka
- špatné rozlišování některých grafických symbolů
- zaměňování slov
Dyskalkulie
Dyskalkulie je porucha matematických schopností, která postihuje manipulaci s čísly, číselné operace, matematické představy, geometrii.
Dyskalkulie je tedy chápána jako porucha učení, která nesouvisí s nižší inteligencí. Vývojová dyskalkulie se vyznačuje poměrně pestrou škálou charakteristických příznaků, podle kterých se také člení na jednotlivé typy. Jednotlivé typy vývojových dyskalkulií jsou řazeny podle vývoje matematických schopností s tím, že jsou-li narušeny vývojově nejranější předpoklady k počítání, pak tím hlubší jsou projevy obtíží v matematice.