Potřebujete poradit?

Petra Vitinová

Po - Pá:
9:00 - 17:30

Tel: 777 779 226

E-mail: info@euagency.cz

Naučte se trénovat svou paměť!

Zapomínání je přirozený proces, kterému lze z části předcházet. Stačí dodržovat pár tréninkových triků.

  • Opakování je matka moudrosti i paměti

Většinu věcí provádíme bezmyšlenkovitě – zavíráme dveře, vytáhneme žehličku ze zásuvky, rozsvítíme světlo při vstupu do místnosti atd. Pokuste se na tyto rutinní věci zapomenout a kdykoli podobný úkon uděláte, zkuste si ho říct nahlas (stačí i šeptem). Zapojíte při tom totiž mozek a současně i potrénujete.

Použitelné je to i při představování. Kolikrát Vám bylo představeno naráz více lidí a vy jste měli problém si zapamatovat přesně jejich jména? Pokud jména ihned zopakujete, nebo řeknete nahlas, mělo by Vám to pomoci! A tak je to i u učení. Pokud se budete učit nahlas a těžké pojmy několikrát zopakujete, celý proces bude efektivnější.

  • Raději celek

Mozek dokáže zpracovat pouze omezené množství informací. Proto se snažte zapamatovat si věci jako celky. Např. telefonní číslo nerozkládejte na jednotlivé číslice po jedné 2-3-2-5-2-5, ale např. po třech 232 -525.

  • Mnemotechnické pomůcky

Mnemotechnické pomůcky si může každý tvořit podle sebe. Hledejte rýmy, slova, která se podobají nebo podobnost s nějakou událostí, kterou si dobře pamatujete. Dbejte však na to, aby mnemotechnické pomůcky byly jednoduché a čitelné.

  • Tolik se nesnažte!

Znáte ten pocit, jak si chcete vybavit jméno herce a čím více se snažíte, tím více to nejde? Jméno potom samo naskočí až za pár hodin. Přílišná snaha a podvědomá úzkost z toho, že si nemůžete vzpomenout, vaší paměti škodí.

  • Spěte

Výzkumy potvrdily, že blahodárný vliv na paměť má spánek. Pokud přijímáte velké množství informací, musí si je Váš mozek utřídit a to se nejefektivněji děje během spánku. Proto se nesnažte za každou cenu učit celou noc, ale běžte raději spát.

  • Jezte zdravě

Správná strava ovlivňuje každý orgán ve vašem těle a tedy i mozek. Prospívají mu hlavně omega – 3 mastné kyseliny (ty jsou např. v oříškách, lososu, sardinkách…), antioxidanty (např. v borůvkách …) vitaminy skupiny B, vitamin C, vitamin D, hořčík, zinek nebo železo.

  • Absolvujte procházky

Ke správné činnosti mozku je také nutný pohyb. Mozek samozřejmě není tak náročný jako vaše tělo, když se snažíte zhubnout, proto stačí pravidelné procházky na čerstvém vzduchu.

  • Hrajte paměťové hry

Dávejte si úkoly a snažte se zapamatovat třeba nějakou říkanku nebo básničku, zahrajte si pexeso, naučte se hlavní města..  K procvičení paměti můžete použít i události během dne – např. si pamatujte pořadí stanic při cestě autobusem, barvu vlasů paní prodavačky, barvu kravaty partnera atd. Vaší fantazii se meze nekladou!